torstai 1. toukokuuta 2014

alle kuukausi jäljellä

Osallistuin siis ensimmäiselle manga tunnille. Opettaja ei tietenkään taaskaan osaa lainkaan englantia ja minun "taide" sanasto on melko olematon. Osallistuin toisen vuoden opiskelijoiden tunnille joten he olivat jo tekemässä omia sarjakuviaan. Minä harjoittelin hieman mustekynän käyttöä ja opettaja pyysi minua piirtämään jotain.  Tuntui ahdistavalta piirtää kun opettaja kävi vähän väliä katsomassa ja aina sanomassa vain "good good". Myös oppilaita kiinnosti kauheasti minun piirrustustaitoni.... 
Harrastan kyllä piirtämistä mutta viime aikoina olen pelkästään piirtänyt digitaalisesti joten mustekynä tuntui kädessä oudolta ja käsi tärisi. Onnistuin kuitenkin tuhertamaan jotain ja pääsin seuraavaksi kokeilemaan ensimmäistä kertaa manga screentoneja. 

En päässyt kuitenkaan tekemään työtäni loppuun asti sillä minua pyydettiin lähtemään puistoon opettajan ja kolmen oppilaan kanssa, yksi heistä oli onneksi Chiaki jonka kanssa olin jo aikaisemmin viettänyt aikaa. Menimme  puistoon jossa oli ilmeisesti jonkunlainen taimi-tapahtuma ja ihmisille jaettiin ilmaiseksi multaa. En oikein tiennyt mitä teimme siellä sillä opettaja puhui vain puhelimessa ja me muut seisoimme paikoillamme . Kun opettaja lopetti puhelun hän tarjosi meille kaikille jonkun pienen syötävän tapahtuman kojuista. Söimme ja tämän jälkeen opettaja ilmoitti että koulu on ohi ja jäin yksin puistoon. 

Päivää aikaisemmin osallistuin Hanami juhlaan. En oikein tiennyt mitä odottaa mutta luulin että kyseessä olisi opettajien ja oppilaiden juhla. Mutta menimmekin opettajien kanssa puistoon piknikille. Kuulemma tarkoitus oli juhlia uusia opettajia. Puisto oli täynnä ihmisiä ja puisto oli täynnä sakuroita jotka muodostivat "pilvi"katon.  Söimme, joimme ja muutama opetaja lupasi viedä minut jonain viikonloppuna Moriokan eläintarhaan. Odotan tätä innolla nimittäin pääsen ensimmäistä kertaa näkemään norsuja, kirahveja ja sarvikuonoja!! 

Tällä viikolla , Takemura-sensei vei minua Iwaten taidemuseoon ( https://www.ima.or.jp/en/enhome.html )katsomaan Ueda nimisen valokuvaajan 100vuotis näyttelyä. Pidin kovasti hänen mustavalkoisista kuvista 30-40luvuilta sillä niissä näkyi vanhaa Japania.  Museo oli sekoitus vanhaa taidetta ja nykytaidetta. 




Museon jälkeen oli tarkoitus mennä rannalle opettajien ja oppilaiden grillijuhliin mutta koska ilma oli sateinen juhla pidettiinkin koulun sisätiloissa. Oppilaille tehtiin ruokaa ja jaettiin donitseja jotka olin käynyt ostamassa Takemura-sensein (toivottavasti muuten kirjoitan nimen oikein ) kanssa ennen museo käyntiä. Juttelin hieman Chiakin kanssa mutta alkoi ahdistamaan kun muut oppilaat eivät edes uskaltaneet yrittää jutella minulle vaikka Chiaki koitti heitä rohkaista. Ovat kuulemma niin ujoja.. edes eräs opettaja ei edes pystynyt sanomaan minulle sanaakaan japaniksi tai englanniksi. Sain luvan lähteä aikaisemmin kotiin mutta jäin koululle käyttämään nettiä.  En ole onnistunut saamaan nettiä asunolleni sillä Hatakeyma-san (joka lupasi näyttää minulle enemmän Moriokaa ja esitteli minulle asuntoni) on kadonnut kuin tuhka tuuleen.

Osallistuin myös aikaisemmin viikolla 3D-luennolle (joka oli tietenkin täysin japaniksi)
He esittelivät 3D project mappingiä. Joudun myös jäämään pois 3D tunneilta.. Minulta jää muutama tunti välistä ikebana tuntien takia. Ja koska muutaman tunnin (7h/ päivä) takia jäisin todella jälkeen, päädyimme siihen että jään tunneilta kokonaan pois. Näiden sijasta osallistun animaatio tunneille. Harmittaa mutta 3Dtä pystyn opiskelemaan jotenkin itsenäisesti ja animea ei opeteta Suomessa.



(HUOM! nuo mustavalkoiset kuvat ovat Uedan töitä jotka "lainasin" googlesta ) 



eräs kertoi blogissaan näistä suklaa sipseistä ja oli pakko heti päästä kokeilemaan. Maku ei ollut hyvä eikä huono mutta jätin nämä syömättä :/ 







mr.donut 




enpä olisi uskonut näkeväni Pikku-Myytä suzukin mainoskasvona....

museossa sai kuvata vain nykytaidetta 









kevät<3 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti